značaj dečijih vrtića | porodica, vaspitavanje dece, zdravlje i prevencija, magazin
PORODICA I VASPITAVANJE DECE

08 Sep 2020

ZNAČAJ DEČIJIH VRTIĆA

Zapravo, dete u vrtiću dolazi u odnose u kakvima, do stupanja u ustanovu, nije bilo. Stiče brojna iskustva, upoznaje razna osećanja, od prvih simpatija i drugarstava, pa do prve ljubomore ili nesimpatije...

Danas se mnogi roditelji, povedeni lošim uslovima i iskustvima u državnim vrtićima s jedne strane i izuzetno skupim privatnim sa druge, odlučuju da svoju decu povere bakama i dekama. Međutim, treba imati u vidu da vrtići imaju neprocenjivi značaj za razvoj deteta.

Veliki broj pedagoga i dečijih psihologa slaže se u stavu da je za formiranje ličnosti i karaktera veoma bitan period od treće do sedme godine, jer je to vreme kada dete najviše uči, usvaja i upija znanja oko sebe. Dete u predškolskom uzrastu uči i stiče saznanja isključivo svojim iskustvom.

Mnogi roditelji greše u pokušajima da sputaju ili zaustave dečiju igru, kako bi ih nešto naučili, ili u želji da deci nametnu pravila npr. crtanja ili slikanja. Dete je samo po sebi kreativno, jedinstveno i aktivno biće, a upravo ta njegova aktivna priroda ispoljava se kroz njegovu inicijativu, istrazivanje i pre svega kroz dečiju igru.

Igra je poseban i osnovni oblik učenja dece predškolskog uzrasta. Za spontanu igru, deci su potrebna znanja, doživljaji, dobri uzori, adekvatan i podsticajan prostor, vreme, materijali i partneri za igru.
Današnji ubrzan način života ne ostavlja roditeljima vremena da svojoj deci obezbede sve uslove za igru i pravilan razvoj, što samo potkrepljuje tvrdnju o velikom značaju dečijih vrtića i gotovo njihovoj neophodnosti.

Pored veoma značajne socijalizacije, odnosno procesa formiranja društvene ličnosti, jer čovek je po sebi društveno biće, deca kroz boravak u vrtićima stiču brojna iskustva i znanja. Zapravo, dete u vrtiću dolazi u odnose u kakvima, do stupanja u ustanovu, nije bilo. Stiče brojna iskustva, upoznaje razna osećanja, od prvih simpatija i drugarstava, pa do prve ljubomore ili nesimpatije. Sva ta osećanja, događaji, lepi ili manje lepi, imaju nemerljiv značaj za dečiji razvoj, sazrevanje i socijalizaciju.
Značaj dečijih vrtića, ogleda se i u tome što eventualni poremećaji, zaostalost u razvoju, u vrtiću neće ostati neprimećeni. Roditelji, prirodno naklonjeni svojoj deci, veoma često zanemaruju ili ne primećuju prve znake nepravilnog razvoja svog deteta. Tako, roditeljima promaknu poremećaji u kretanju, u obavljanju fizioloških potreba i sl. Ipak, najčešći propusti koje roditelji naprave vezani su za razvoj govora kod dece. Često deca ne govore pravilno usled ostećenja sluha, poremećaja artikulacije, nepravilno razvijenog govornog aparata, zbog poremećaja ritma, glasnosti, zbog različitih psiholoških (emocionalnih i intelektualnih), kao i sredinskih činilaca. Pored ovih, česti su i poremećaji u misaonom (kognitivnom) razvoju i u emocionalnom razvoju.

Zbog ovih i mnogih drugih razloga, među koje spada pre svega obrazovanje i vaspitanje, veoma je značajno da deca pohađaju dečije vrtiće. Vaspitači će sigurno primetiti i u saradnji sa stručnim saradnicima i samim roditeljima, raditi na otklanjanju svake vrste poremećaja kod dece.

Sa druge strane, za dete je najbolje da uči u grupi, da raste, razvija se, spoznaje sa svojim vršnjacima, da se kao društveno biće oseti članom grupe, odnosno da se socijalizuje, nauči o drugarstvu i svim onim osećanjima koja ne može da upozna kod kuće.

Reklame

Povezane teme

TINEJDŽERSKA PRAVILA KOMUNIKACIJE

TINEJDŽERSKA PRAVILA KOMUNIKACIJE

Radeći sa tinejdžerima i roditeljima, u jednoj beogradskoj srednjoj školi, zanimalo nas je postoji li ključ ili moguće rešenje za stalne sukobe u njihovoj komunikaciji. Istraživanje “Umeš li da razgovaraš?” obuhvatalo je i anketu sa brojnim pitanjima...

OTVORENI RAZGOVORI O SEKSU

OTVORENI RAZGOVORI O SEKSU

Koji izbor ima vaše dete da bi saznalo ono što ga zanima? Da li mislite da se o seksualnosti može učiti iz knjiga? Naravno da ne. Dete će ili pronaći odgovarajućeg sagovornika ili će bez pripreme imati seksualno iskustvo, što može da bude traumatično...

KAKO SE PRAVILNO UČI?

KAKO SE PRAVILNO UČI?

Ono što detetu predstavlja najveći problem, ili što najmanje razume dobro je da uradi onda kada mu je učinak najveći. Za nekoga je to jutro, za nekog veče, ali princip je isti: za najteže gradivo pomozite mu da izabere najbolje vreme......

VOLETI SVOJE KOMPLIKOVANIJE DETE

VOLETI SVOJE KOMPLIKOVANIJE DETE

Naravno, svi mi imamo trenutke kada žalimo kako smo reagovali na ponašanje svog deteta. Ali stručnjaci kažu da su deca otporna i da nas vole. Jedna od sjajnih stvari u životu sa malom decom jeste da se svako jutro probudite i krenete od početka......

ZNAČAJ DEČIJIH VRTIĆA

ZNAČAJ DEČIJIH VRTIĆA

Zapravo, dete u vrtiću dolazi u odnose u kakvima, do stupanja u ustanovu, nije bilo. Stiče brojna iskustva, upoznaje razna osećanja, od prvih simpatija i drugarstava, pa do prve ljubomore ili nesimpatije......

PRIPREMA ZA POLAZAK U PRVI RAZRED

PRIPREMA ZA POLAZAK U PRVI RAZRED

Roditelji imaju zadatak da podstaknu u detetu osećaj da je ono jedinstvena i važna osoba, kako sebi, tako i drugima. Dužnost im je da mu pokažu koliko ga cene i prihvataju, uvažavajući njegove sposobnosti, interese i jedinstvenost......

NAJBITNIJI ZADACI ZA RODITELJE - ODABIR VRTIĆA

NAJBITNIJI ZADACI ZA RODITELJE - ODABIR VRTIĆA

Buduću socijalizaciju ćete da mu olakšate ako neposredno pre polaska ima što više kontakata sa vršnjacima. Svako druženje i igra, bez obzira koliko u njima bilo konflikata, svađa, mirenja, durenja… predstavljaju vrednu lekciju....

KAKAV STE PRIMER SVOJOJ DECI?

KAKAV STE PRIMER SVOJOJ DECI?

Ako je dete svedok stalnih teških reči između svojih roditelja i živi u porodici gde su svakodnevno prisutni vređanje, ponižavanje, psovke i ono će usvojiti upravo ovakav vid komuniciranja, a zatim tu naučenu šemu ponoviti i u svojoj kući i van nje.....

KAKO POMOĆI DETETU DA ZASPI I KVALITETNIJE SPAVA?

KAKO POMOĆI DETETU DA ZASPI I KVALITETNIJE SPAVA?

Nemojte deci dopustiti hranu neposredno pre spavanja, kao ni slatkiše oko dva sata pre odlaska na počinak jer će im šećer samo dati dodatnu energiju u vreme kada trebaju da se smire. Budite im uzor pa se toga pravila držite i vi......

DETETU TREBA DA POKAŽETE LJUBAV

DETETU TREBA DA POKAŽETE LJUBAV

Drugi razlog za skrivanje svojih emocija jeste neumeće, tj. nepoznavanje načina da se one pozitivno izraze. Činjenica je da starije generacije nisu bile u velikoj meri otvorene u pokazivanju pozitivnih emocija prema deci kao današnje......

DA LI DECU TREBA FIZIČKI KAŽNJAVATI?

DA LI DECU TREBA FIZIČKI KAŽNJAVATI?

Važno je napomenuti da su predmet istraživanja bila normalna deca i da su roditelji koristili razumno telesno kažnjavanje, a ne fizičko zlostavljanje. Zato iz ovoga ne smemo da zaključimo da decu treba što više tući da bi bila bolja......

PRETERANA TELESNA TEŽINA I NEAKTIVNOST DECE

PRETERANA TELESNA TEŽINA I NEAKTIVNOST DECE

Bez lečenja, problemi sa viškom kilograma će se nastaviti i nakon detinjstva. Gojazna deca imaju dvostruko veće šanse da ostanu gojazni tokom celog života, rizik raste sa godinama,tako da skoro 60% gojaznih adolescenata tokom života ne gube na težini...

STARATELJSTVO - SA MAMOM ILI TATOM

STARATELJSTVO - SA MAMOM ILI TATOM

Kome poveriti dete ako su oba roditelja nekvalitetna i znate da mu neće biti dobro ni kod jednog, ni kod drugog? Nije lako ni kada su i mama i tata kvalitetni kao roditelji, ali su u konfliktu oko deteta, i oboje žele da im se ono poveri......

ŠKOLA SREĆE

ŠKOLA SREĆE

Na kraju svog desetogodišnjeg istraživanja Wiseman je osnovao »školu sreće«, zasnovanu na principima da se ljudi ne rađaju srećni već da sreću sami stvaraju, odnosno da se sreći mogu naučiti. Kako?...

DEVOJČICE I DEČACI

DEVOJČICE I DEČACI

Na žalost, devojčice su uskraćene za podsticanje da misle svojom glavom, da se bore za svoje mišljenje. Od njih se u manjoj meri očekuju jasni, čvrsti stavovi što utiče da kasnije, kada odrastu, mnoge žene imaju problem da direktno traže ono što žele...